Lijkt het je leuk om ook eens deel te nemen? 

Gezellig, doe mee!

Deelnemen aan de Online Creamarkt is geschikt voor allerlei mensen en bedrijven die actief zijn in de creatieve sector.  Om hobbymatige makers, kleine ondernemers, grotere bedrijven en bijvoorbeeld DIY-bloggers allemaal te betrekken aan dit event, hebben we verschillende manieren bedacht om deel te kunnen nemen.

Voor alle opties hanteren we een selectieronde, hiermee zorgen we voor voldoende variatie wat fijn is voor de bezoekers én deelnemers en kunnen we zelfs kijken of er deelnemers zijn die elkaar mooi aanvullen en dus versterken in plaats van met elkaar concurreren.

In 2021 organiseren we nog een XL editie van onze digitale markt; de kerst editie die plaatsvind op 10, 11, 12 en 17, 18, 19 december. 

Inschrijvingen voor deze editie zijn geopend van 1 tot en met 31 oktober.

Nieuwe look!

Groot nieuws! De Online Creamarkt krijgt een nieuwe look!

Illustrator Marjolein Paalvast, heeft besloten na zes prachtige edities van de Online Creamarkt te hebben vormgegeven, ons team te verlaten. Ze heeft het met veel plezier gedaan en wij zijn ontzettend blij dat zij 1,5 jaar lang onderdeel was van ons dreamteam. Nu voelt ze dat het tijd is voor nieuwe avonturen en wij wensen haar daar alle geluk, plezier en succes mee.

Dit betekent dat de hele digitale markt in een nieuw jasje wordt gestoken door de nieuwe illustrator in Team Online Creamarkt. We zijn trots aan te kondigen dat Anne van Studio Annepen deze rol op zich gaat nemen. Anne is ook onderdeel van het team van Online Markt Design en heeft daarmee al een perfect concept klaarstaan om in elk geval de komende kersteditie en de eerste editie van 2022 te voorzien van een heerlijke marktsfeer! Op deze pagina kun je de basis van die sfeer alvast proeven, maar bereid je voor op wat extra ‘kerstigheid’.

Wil jij het ook deel uitmaken van deze unieke ervaring?
Lees dan snel verder of...

#plantje pilea web

Resultaten

Een aantal van onze statistieken en ervaringen standhouders van de eerste edities.

6000

Gemiddeld totaal aantal bezoeken aan de markt per editie

2550

Gemiddeld aantal unieke bezoekers per kraam per editie

1000

Gemiddeld aantal unieke bezoekers per dag op de markt

85.000

Gemiddeld totaal aantal paginabezoeken per editie

140.000

Gemiddeld totaal aantal weergaven per editie inclusief social media

90.000

Gemiddelde grootte van het collectief aantal volgers Instagram 

De deelnemers van de eerste edities in 2020 gaven ons gemiddeld een mooie 9 voor de organisatie en inzet op social media. Ook was het merendeel (dik) tevreden met de door hun behaalde resultaten (extra volgers, website bezoek en verkopen). Standhouders gaven allen aan dat ze het huren van een digitale kraam op de Online Creamarkt het stageld meer dan waard vonden. Ook op de kersteditie van 2020 waar de kraamhuur hoger was dan we dit jaar hanteren voor de eerste drie edities. 

Een aantal reviews:

Daphne van Viltbloemist

“Wat een toffe ervaring om op deze Online Creamarkt mijn kraampje te mogen opbouwen en te bemannen. Terwijl ik in het bos liep stroomden de bezoekers binnen en kon ik rustig antwoord geven op hun vragen. Geen gedoe met opbouwen en afbouwen, geen angst voor regenbuien of een slechte plek. Het bereik was echt hoog en de organisatoren staan de hele dag voor je klaar als je vragen hebt. Er ontstaat ook een hele fijne community van kraamhouders die elkaar helpen, ondersteunen en ook berichten delen. Zo werd deze online markt echt een online succes van ons allemaal!”

Maaike van Houtmoed

“Wat een geweldig feestje organiseren Soraya en Nicole met de Online Creamarkt! Dat echte, gezellige marktgevoel, maar dan online. Zoveel positiviteit en wat een leuke vormgeving: ik heb genoten in mijn digitale kraam! En op rustige momenten zelf ook even heerlijk digitaal rondgestruind. Dit zou ik elk weekend wel willen 🙂 Dank jullie wel!”

Wietske van Atelier W
“Ik was meteen enthousiast over het idee voor een online markt. Ik moet zeggen dat ik niet zo vaak op een markt heb gestaan omdat het veel sleepwerk is met mijn keramiek spullen en daarom was dit z’n goed idee. De hele look en feel was echt een markt. Dit kwam door de leuke tekeningen, de ontspannen sfeer onderling in de chatgroep en de vrolijkheid van de organisatoren. Ik heb veel nieuwe volgers gekregen, heel veel nieuwe bezoekers gehad en leuke gesprekken gevoerd via de instagram chat. Ik heb met plezier deel genomen! “
En meer positieve feedback:

“Superervaring!”

“Jullie zijn enorm betrokken geweest bij heel het proces en hebben aanpassingen gemaakt n.a.v. feedback van ons als deelnemers. Top, blijven doen!”

“Top georganiseerd en is veel energie in gestoken.”

“Super gedaan, dit was super leuk! Dankzij deze markt ga ik een samenwerking aan super leuk!”

Look en functies

Dit is de basis van de look voor de markt. Natuurlijk wordt de kersteditie lekker feestelijk aangekleed met extra kerstverlichting, een dennenboompje hier en daar en andere versiering die past bij het seizoen. Februari 2022 krijgt de markt weer andere versieringen passende bij het volgende thema.

Plattegrond

De plattegrondpagina is de startpagina van de markt. Vanaf hier kan men naar elk onderdeel navigeren en vanaf elke kraam en ander onderdeel is altijd een navigatieknop ‘ga naar de marktplattegrond’.

Dit is een voorbeeld van de plattegrond met slechts een paar kraampjes, straks staan er circa 25-35 kramen opgebouwd per editie. 

Boven een afbeelding van de plattegrond, met daaronder de legenda. De nummertjes en namen in de legenda zijn klikbaar. Zo kan de bezoeker snel naar een specifieke kraam navigeren. Ook is er een knop ‘start de route’ waarmee bezoekers snel hun marktervaring kunnen starten bij een willekeurige kraam. Doordat deze route start bij een willekeurige kraam, worden de bezoekers zo eerlijk mogelijk verdeeld over alle standhouders.
Loopt de bezoeker de hele route, dan komt ze langs alle kramen, de workshopomgeving en de advertentieborden met uitgelichte shops die allemaal op een unieke en gezellige manier worden weergegeven. Zo komt elk onderdeel van de markt aan bod en hebben bezoekers een optimale markt ervaring!

  1. bedrijfsnaam
  2. bedrijfsnaam
  3. bedrijfsnaam
  4. bedrijfsnaam
  5. bedrijfsnaam
  6. bedrijfsnaam
  7. bedrijfsnaam
  8. bedrijfsnaam
  9. bedrijfsnaam
  10. bedrijfsnaam

11. bedrijfsnaam
12. bedrijfsnaam
13. bedrijfsnaam
14. bedrijfsnaam
15. bedrijfsnaam
16. bedrijfsnaam
17. bedrijfsnaam
18. bedrijfsnaam
19. bedrijfsnaam
20. bedrijfsnaam

21. bedrijfsnaam
22. bedrijfsnaam
23. bedrijfsnaam
24. bedrijfsnaam
25. bedrijfsnaam
26. bedrijfsnaam
27. bedrijfsnaam
28. bedrijfsnaam
29. bedrijfsnaam
30. bedrijfsnaam

Kiosk

Bij de kiosk introduceren wij de markt en stellen onszelf kort voor. Ook geven we hier meer informatie over de markt, zoals de openingstijden. Verder leggen duidelijk uit hoe de navigatie, de klikbare elementen op de kraam en andere alle functionaliteiten werken. Zo weten we zeker dat bezoekers optimaal van de markt kunnen genieten! Eenzelfde grote “start”-knop als op de plattegrondpagina brengt de bezoekers naar een willekeurig kraampje om de route te starten. 

Marktkraam

Dit is de basis van de nieuwe marktkraam, een knus houten hutje, telkens versierd passend bij het thema. Jouw bedrijfsnaam en een gepersonaliseerde avatar gemaakt door onze nieuwe illustrator Anne, zullen worden verwerkt in dit beeld. Op de kraam is plek om vijf van jouw producten uit te lichten. Klikt de bezoeker op een van deze producten, dan komen ze direct op de juiste pagina in jouw webshop terecht voor meer informatie en snel te kunnen afrekenen. 

Onder dit beeld maken we plek voor een stukje over jou als maker/ondernemer en natuurlijk knoppen ‘naar de webshop’, ‘chat met de maker’ en ‘volg op social media’. Hoe we dit stuk vormgeven blijft nog even een verrassing, maar weet dat er meer ruimte zal zijn om jou en je merk goed uit te lichten dan bij de vorige layout. 

Wil jij ook ervaren hoe het voelt om achter een virtuele kraam te staan?

Workshop

De gratis video-workshops zijn altijd een groot succes op de markt.
Een ruime week voor de opening van de markt maakte wij het workshopaanbod bekend op de website en via social media. Op de website is vanaf dan voor elke workshop de volgende informatie te vinden: titel, korte omschrijving, afbeelding, link naar social media en een link naar de productpagina op de website van de workshopgever waar de bezoeker een materialenpakket zou kunnen bestellen. Vanaf het moment dat de markt geopend is komt daar een knop bij ‘doe mee met deze workshop’.
De workshops zullen allemaal gratis te volgen zijn gedurende de gehele openingstijden van de markt. Zo kunnen de bezoekers wanneer het hen uitkomt aanschuiven bij jouw virtuele creatieve les.

Kom jij een workshop geven?

Reclameposter

Op de klapborden staan allerlei soorten creatieve makers en ondernemers uitgelicht door middel van vrolijk vormgegeven posters.
Deze optie is ideaal voor makers van unieke producten en het aanprijzen van een dienst zoals een live workshop, cursus of gepersonaliseerd werk.
Je mag je poster zelf ontwerpen en ons aanleveren of laat voor een kleine meerprijs jouw poster ontwerpen door Soraya. De borden met de posters staan met z’n drieën op een geïllustreerde achtergrond van Anne, waar men tijdens het volgen van de route vanzelf langs komt. 

Het bord is klikbaar, waarmee de bezoeker naar een door jou gekozen link wordt geleid. Onder elk bord plaatsen we buttons voor ‘meer informatie’ en ‘social media’ voor nog meer doorklik-kansen.

Wil jij jouw product of dienst onder de aandacht van duizenden bezoekers brengen?

De deelname opties

Huur een kraam, hang een poster op of geef een workshop.

De eerstvolgende editie van de Online Creamarkt is de ‘Zon, zee, strand’ editie van september, weer een dubbel weekend van vr-zo; vr 24, za 25, zo 26 sept en vr 1, za 2, zo 3 okt. We openen de markt op vrijdag ochtenden om 8:00 en sluiten deze de laatste avond van elk blokje rond 23:00 af. De markt is daardoor twee keer een lang weekend dag en nacht te bezoeken.

Op deze speciale editie maken we wat meer plekken voor kraampjes vrij en geven we de digitale omgeving een fijne nazomersfeer mee. 

Inschrijvingen zijn op dit moment gesloten.

Huur een kraampje

Vul een van de digitale kramen met jouw mooiste handgemaakte producten en/of DIY-materialen en trek nieuwe fans en klanten naar je webshop.

  • Gepersonaliseerde geïllustreerde avatar achter je kraam.
  • Vijf productplekken op de kraam, elk klikbaar om direct te shoppen op jouw website. Het tweede weekend mogen dat vijf andere producten zijn.
  • Button naar de homepage van je website.
  • Button naar één social media account.
  • Button waarmee bezoekers kunnen met jou chatten via Instagram of WhatsApp.
  • Een ‘aankondiging’ illustratie met jouw avatar die je ten tijde van de markt kunt gebruiken ter promotie.
  • Bereik duizenden handmadelovers met het enorme collectieve netwerk.
  • Een gezellige groepchat met alle standhouders.

Geef een workshop

Laat zien wat je in huis hebt en geef een leuke gratis workshop aan de creatieve bezoekers van de Online Creamarkt. 

  • Een aankondiging in het workshopprogramma op de website en onze social media.
  • Een link naar je webshop als je van tevoren een materialenpakket wilt verkopen.
  • Lever een vooraf opgenomen YouTube filmpje aan van jouw workshop á 10-20 minuten.
  • Jouw workshop is gedurende de gehele openingstijden van de markt (zeven dagen) exclusief te bekijken in de workshop omgeving van de Online Creamarkt.
  • Drie buttons voor bijv. je website, social media, het materialenpakket, een patroon of chat.
  • Bereik duizenden creatieven en bied hen eventueel een vervolgworkshop aan om mogelijk nog extra inkomsten eruit te halen.

Beplak een klapbord

Hang een poster op een van onze geïllustreerde klapborden en maak op een vrolijke manier reclame voor jouw bedrijf in de creatieve sector.

  • Maak zelf een mooie poster, OF
  • Tegen bijbetaling van slechts €15 maken wij een pakkende reclameposter voor jou.
  • Deze poster komt op een geïllustreerd klapbord, naast twee anderen op een sfeervolle pagina tussen de marktkramen op de route.
  • Drie buttons met linkjes voor meer informatie (website/email) en social media.
  • Bezoekers die de hele marktroute lopen zien gegarandeerd jouw aanbod.
  • Zichtbaar gedurende de online marktdagen voor een hele specifieke doelgroep van handmadelovers en creatievelingen.

Belangrijk!

Houd rekening met het volgende:

De deelname aan de Online Creamarkt is een andere ervaring dan een real life markt. De duizenden bezoekers bekijken foto’s van jouw items in plaats van deze in het echt te kunnen bewonderen, ze kunnen jou een bericht sturen, maar jij hen niet zelf aanspreken om je product aan te prijzen en een bestelling in een webshop is vaak onderhevig aan verzendkosten. Dit resulteert in dat de bezoekers bij interesse toch minder snel iets ‘even meepakken’ dan bij een real life markt.

We adviseren om de deelname in de eerste plaats niet te zien als extra bron van inkomsten, maar vooral als manier om je merk flink in the picture te zetten onder duizenden liefhebbers van handgemaakt. Met een bezoekersaantal op de markt van ongeveer 7000 en een collectief social media netwerk van tussen de 50.000 en 100.000 weet je gewoon dat je naam vaak gezien gaat worden. (Als je zo’n bereik moet kopen met advertenties ben je al gauw meer dan €200 kwijt.) Deze manier van promotie is bovendien veel meer organisch, sympathieker en authentieker dan een betaalde advertentie via social media of Google. 

Daarbij komt ook nog het fijne contact tussen de deelnemers via de groepchats. We zetten een groepchat klaar voor alle standhouders, een voor de workshop gevers en een met alle deelnemers die een poster hebben laten maken. Via de chat houden wij je op de hoogte van statistieken en kun jij ons bereiken, maar ontstaan vooral ook leuke gesprekken onderling. Dit is zo een laagdrempelige en gezellige manier om te netwerken! Uit alle voorgaande edities van de Online Creamarkt zijn mooie samenwerkingen ontstaan tussen deelnemers die elkaar ervoor nog niet kende.

Deelname aan de markt, in elke vorm, is in eerste plaats een manier om jouw producten en bedrijf via de markt onder de aandacht te brengen van duizenden fans van handgemaakt en creatievelingen. Wij, de organisatie, maken via social media middels organisch bereik en betaalde promoties reclame voor de Online Creamarkt in zijn geheel. Het benoemen van losse deelnemers en hun producten op social media is geen onderdeel van onze diensten. Zetten we wel een of meerdere makers die deelnemen in de spotlight op social media, dan is op vrijwillige basis vanuit onze eigen voorliefde voor handgemaakt.

Inschrijven

Inschrijvingen voor de kersteditie vinden plaats vanaf 1 tot en met 31 oktober. Tot dan!
Wil je een seintje ontvangen in je mailbox zodra inschrijven mogelijk is voor deze en volgende edities? Abonneer je dan op onze algemene nieuwsbrief via het formulier hieronder.

De inschrijvingen zijn gesloten!  

Rond 2 november ontvang je bericht of jij bent geselecteerd voor deze editie. Heb jij nog vragen over de mogelijkheden of twijfel je of deelname voor jou wel geschikt is? Je mag ons altijd een berichtje sturen via Instagram (@handwerkmarkt en @handmadeinholland) of mailen naar info@onlinecreamarkt.nl 

Aanmelden voor de Online Creamarkt (sept/okt 2021)

* indicates required
Waar wil je je voor aanmelden? *

Volg de markt en alle deelnemers nu ook via social media:

#OnlineCreamarkt

Meld je hier aan voor de Kersteditie van de Online Creamarkt!

* indicates required
Waar wil je je voor aanmelden? *

Volg de Online Creamarkt nu ook via Instagram @OnlineCreamarkt

* Bij het bevestigen van je aanmelding ga je akkoord met de eenmalige kosten beschreven achter de door jou geselecteerde dienst. Deze hoeft uiteraard pas te worden voldaan als je wordt geselecteerd voor de komende editie. Hierbij bevestig je ook dat je het juiste Google account e-mailadres hebt opgegeven waar we de benodigde informatie voor de markt kunnen uitwisselen.